Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2012 poz. 247
Wersja archiwalna od 2012-03-22 do 2019-11-07
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2012 poz. 247
Wersja archiwalna od 2012-03-22 do 2019-11-07
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH1)

z dnia 21 lutego 2012 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie kontroli ruchu drogowego2)

Na podstawie art. 131 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Rozporządzenie w sprawie kontroli ruchu drogowego] W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lipca 2008 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz. U. Nr 132, poz. 841 oraz z 2009 r. Nr 25, poz. 153, Nr 196, poz. 1518 i Nr 226, poz. 1836) wprowadza się następujące zmiany:

1) odnośnik nr 2 otrzymuje brzmienie:

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw Wspólnot Europejskich:

1) dyrektywy 2000/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 czerwca 2000 r. w sprawie drogowej kontroli przydatności do ruchu pojazdów użytkowych poruszających się we Wspólnocie (Dz. Urz. WE L 203 z 10.08.2000, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 5, str. 80), zmienionej przez dyrektywę Komisji 2003/26/WE z dnia 3 kwietnia 2003 r. dostosowującą do postępu technicznego dyrektywę 2000/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do ograniczników prędkości i emisji spalin pojazdów użytkowych (Dz. Urz. WE L 90 z 08.04.2003, str. 37; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 254);

2) dyrektywy Komisji 2010/47/UE z dnia 5 lipca 2010 r. dostosowującej do postępu technicznego dyrektywę 2000/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie drogowej kontroli przydatności do ruchu pojazdów użytkowych poruszających się we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 173 z 08.07.2010, str. 33).”;

2) w § 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Kontrola, o której mowa w ust. 1, obejmuje dokumentację dotyczącą stanu technicznego pojazdu, identyfikację pojazdu oraz co najmniej jeden z następujących elementów:

1) układ hamulcowy;

2) układ kierowniczy;

3) widoczność;

4) urządzenia oświetlenia i wyposażenie elektryczne;

5) osie, koła, opony i zawieszenie;

6) podwozie i elementy przymocowane do podwozia;

7) inne wyposażenie, w tym tachograf i ogranicznik prędkości;

8) uciążliwość, w tym emisja spalin oraz wycieki paliwa lub oleju.”;

3) § 7 otrzymuje brzmienie:

„§ 7. Sposób wykonywania identyfikacji pojazdów, kontroli drogowej stanu technicznego pojazdów, a w szczególności elementów, o których mowa w § 6 ust. 2, oraz kryteria uznania ich stanu za niezadowalający określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.”;

4) w § 14:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Strażnik leśny, funkcjonariusz Straży Parku oraz osoba działająca w imieniu zarządcy drogi zatrzymuje pojazdy, poruszając się wyłącznie pieszo oraz z zachowaniem warunków określonych w § 2 ust. 1 i 6, § 3 ust. 1 oraz § 4 ust. 3.”,

b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

„2a. Strażnik gminny (miejski) zatrzymuje pojazdy, poruszając się pieszo lub oznakowanym pojazdem służbowym oraz z zachowaniem warunków określonych w § 2 ust. 1 i 6, § 3 ust. 1, 2, 4 i 5 oraz § 4 ust. 3 i 5.”;

5) w załączniku nr 1 do rozporządzenia w Pouczeniu poz. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Podstawa prawna skierowania pojazdu na dodatkowe badania techniczne: art. 81 ust. 11 pkt 1 ustawy.”;

6) załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;

7) załącznik nr 3 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;

8) w załączniku nr 8 do rozporządzenia w tabeli określonej w § 2 ust. 2 pkt 1:

a) w części II „Kontrola ruchu drogowego” tematy 3 i 4 otrzymują brzmienie:

3. Sposób podawania sygnałów do zatrzymania pojazdów przez strażnika poruszającego się pieszo lub oznakowanym pojazdem służbowym

2

4. Zakres, warunki i sposób używania urządzeń rejestrujących

1

b) ostatni wiersz otrzymuje brzmienie:

Razem godzin

15

9) w załączniku nr 9 do rozporządzenia str. 2a otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Szkolenia strażników gminnych (miejskich) rozpoczęte przed wejściem w życie rozporządzenia] 1. Szkolenie strażników gminnych (miejskich), o którym mowa w § 15 rozporządzenia wymienionego w § 1, rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, jest prowadzone na podstawie programu szkolenia uwzględniającego zmiany, o których mowa w § 1 pkt 8.

2. Upoważnienia do wykonywania kontroli ruchu drogowego przez strażników gminnych (miejskich) wydane, zgodnie z dotychczasowym wzorem, przed wejściem w życie rozporządzenia zachowują ważność.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Spraw Wewnętrznych: J. Cichocki

1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy Komisji 2010/47/UE z dnia 5 lipca 2010 r. dostosowującej do postępu technicznego dyrektywę 2000/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie drogowej kontroli przydatności do ruchu pojazdów użytkowych poruszających się we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 173 z 08.07.2010, str. 33).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235, poz. 1701, z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 37, poz. 214, Nr 100, poz. 649, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i 1426, Nr 223, poz. 1461 i 1462 i Nr 234, poz. 1573 i 1574, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 79, poz. 663, Nr 91, poz. 739, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 802 i 803, Nr 98, poz. 817 i Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 43, poz. 246, Nr 122, poz. 827, Nr 151, poz. 1013, Nr 152, poz. 1018, Nr 182, poz. 1228, Nr 219, poz. 1443, Nr 225, poz. 1466 i Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 30, poz. 151, Nr 92, poz. 530, Nr 102, poz. 585, Nr 106, poz. 622, Nr 171, poz. 1016, Nr 204, poz. 1195, Nr 205, poz. 1210, Nr 208, poz. 1240 i 1241, Nr 222, poz. 1321, Nr 227, poz. 1367, Nr 244, poz. 1454 i Nr 291, poz. 1707 oraz z 2012 r. poz. 113.

Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych
z dnia 21 lutego 2012 r. (poz. 247)

Załącznik nr 1

WZÓR – SPRAWOZDANIE Z KONTROLI DROGOWEJ ZAWIERAJĄCE WYKAZ KONTROLNY

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik nr 2

SPOSÓB WYKONYWANIA IDENTYFIKACJI POJAZDÓW, KONTROLI DROGOWEJ STANU TECHNICZNEGO POJAZDÓW ORAZ KRYTERIA UZNANIA ICH STANU ZA NIEZADOWALAJĄCY

Pozycja

Metoda

Stan niezadowalający
(nieprawidłowości)

1

2

3

0. IDENTYFIKACJA POJAZDU

0.1. Tablice rejestracyjne

Kontrola wzrokowa.

1) brak tablicy rejestracyjnej lub jej nieprawidłowe zamontowanie na pojeździe;

2) tablica rejestracyjna uszkodzona lub nieczytelna;

3) tablica rejestracyjna niezgodna z dokumentami pojazdu;

4) tablica rejestracyjna niezalegalizowana.

0.2. Numer identyfikacyjny pojazdu VIN/numer podwozia/numer seryjny

Kontrola wzrokowa.

1) brak numeru lub nie można go odszukać;

2) numer niekompletny lub nieczytelny;

3) numer niezgodny z dokumentami lub z danymi pojazdu;

4) numer VIN noszący znamiona ingerencji.

0.3. Nalepka kontrolna

Kontrola wzrokowa.

1) brak nalepki kontrolnej;

2) niezgodność numeru rejestracyjnego na nalepce kontrolnej z numerem rejestracyjnym na tablicach rejestracyjnych;

3) nalepka kontrolna uszkodzona.

1. UKŁAD HAMULCOWY

1.1. Stan techniczny i działanie

1.1.1. Sworzeń pedału/dźwigni ręcznej hamulca

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.

Uwaga: Pojazdy ze wspomaganiem układu hamulcowego należy sprawdzać przy wyłączonym silniku.

1) zbyt ciasne pasowanie sworznia;

2) nadmierne zużycie lub zbyt duży luz sworznia.

1.1.2. Stan pedału hamulcowego/dźwigni ręcznej hamulca i skok elementu uruchamiającego hamulce

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.

Uwaga: Pojazdy ze wspomaganiem układu hamulcowego należy sprawdzać przy wyłączonym silniku.

1) nadmierny lub zbyt mały skok jałowy;

2) pedał hamulca nie zwalnia się (luzuje) prawidłowo;

3) brak nakładki przeciwpoślizgowej na pedale hamulca, nakładka luźna lub wytarta do gładkości.

1.1.3. Pompa podciśnienia lub sprężarka i zbiorniki

Kontrola wzrokowa elementów pod normalnym ciśnieniem roboczym. Należy zmierzyć czas do uzyskania bezpiecznego ciśnienia lub podciśnienia roboczego oraz sprawdzić działanie wskaźnika ostrzegawczego, zabezpieczającego zaworu wieloobwodowego i zaworu upustowego.

1) niewystarczające ciśnienie/podciśnienie do przynajmniej dwukrotnego uruchomienia hamulców po zadziałaniu urządzenia ostrzegawczego (lub gdy wskaźnik pokazuje za małą wartość);

2) nadmierny czas wzrostu ciśnienia do wartości umożliwiającej skuteczne działanie hamulców;

3) zawór wieloobwodowy zabezpieczający lub zawór upustowy nie działa;

4) wypływ powietrza powodujący zauważalny spadek ciśnienia lub słyszalny wypływ powietrza;

5) uszkodzenia zewnętrzne mogące mieć wpływ na działanie układu hamulcowego.

1.1.4. Manometr lub wskaźnik ostrzegawczy niskiego ciśnienia

Kontrola działania.

Nieprawidłowe działanie lub uszkodzenie manometru lub wskaźnika.

1.1.5. Zawór sterujący hamulca postojowego

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.

1) zawór sterujący pęknięty, uszkodzony lub nadmiernie zużyty;

2) niepewne połączenie urządzenia sterującego z zaworem lub niepewne osadzenie zaworu;

3) luźne połączenia lub nieszczelność układu;

4) niezadowalające działanie.

1.1.6. Urządzenie uruchamiające hamulec postojowy, dźwignia sterująca, zapadka hamulca postojowego, elektroniczny hamulec postojowy

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.

1) mechanizm zapadkowy nie blokuje;

2) nadmierne zużycie sworznia dźwigni lub mechanizmu zapadkowego;

3) nadmierny skok dźwigni oznaczający niewłaściwe ustawienie;

4) brak urządzenia uruchamiającego, urządzenie uszkodzone lub nie działa;

5) nieprawidłowe działanie, wskaźnik ostrzegawczy pokazuje awarię.

1

2

3

1.1.7. Zawory hamulcowe (nożne, luzujące, regulujące)

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.

1) zawór uszkodzony lub nadmierny wypływ powietrza;

2) nadmierny ubytek oleju ze sprężarki;

3) niepewne lub niewłaściwe mocowanie zaworu;

4) ubytek lub wyciek płynu hamulcowego.

1.1.8. Połączenie z hamulcami przyczepy (elektryczne i pneumatyczne)

Należy rozłączyć i ponownie połączyć wszystkie połączenia układu hamulcowego pomiędzy pojazdem ciągnącym a przyczepą.

1) uszkodzona osłona izolacyjna lub szybkozłącze;

2) niepewne lub nieprawidłowe mocowanie osłony lub zaworu;

3) nadmierne wycieki;

4) wymagane połączenie wykonane nieprawidłowo lub brak połączenia;

5) nieprawidłowe działanie.

1.1.9. Zbiornik sprężonego powietrza

Kontrola wzrokowa.

1) zbiornik uszkodzony, skorodowany lub nieszczelny;

2) urządzenie osuszające nie działa;

3) niepewne lub nieprawidłowe mocowanie zbiornika.

1.1.10. Urządzenia wspomagające układ hamulcowy, pompa hamulcowa (układy hydrauliczne)

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.

1) urządzenie wspomagające jest uszkodzone lub nie działa;

2) uszkodzenie pompy hamulcowej lub wyciek;

3) niepewne mocowanie pompy hamulcowej;

4) zbyt niski poziom płynu hamulcowego;

5) brakująca nasadka zbiornika pompy hamulcowej;

6) wskaźnik ostrzegawczy płynu hamulcowego świeci się lub jest uszkodzony;

7) nieprawidłowe działanie wskaźnika ostrzegawczego poziomu płynu hamulcowego.

1.1.11. Sztywne przewody hamulcowe

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.

1) stan przewodów grozi awarią lub pęknięciem;

2) wycieki z przewodów lub z połączeń;

3) przewody uszkodzone lub nadmiernie skorodowane;

4) przewody przemieszczone.

1.1.12. Elastyczne przewody hamulcowe

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.

1) stan przewodów grozi awarią lub pęknięciem;

2) przewody są uszkodzone, przecierają się, są poskręcane lub zbyt krótkie;

3) wycieki z przewodów lub z połączeń;

4) przewody pęcznieją pod ciśnieniem;

5) porowatość.

1.1.13. Okładziny i klocki hamulcowe

Kontrola wzrokowa.

1) nadmierne zużycie klocków lub okładzin;

2) zanieczyszczenia (olej, smar itp.);

3) brak okładziny lub klocka.

1.1.14. Bębny hamulcowe, tarcze hamulcowe

Kontrola wzrokowa.

1) nadmierne zużycie bębna lub tarczy; korozja, rysy lub pęknięcia na powierzchni; niepewne mocowanie lub widoczne pęknięcia;

2) zanieczyszczenie bębna lub tarczy (olej, smar itp.);

3) brak bębna lub tarczy;

4) niepewne mocowanie tylnej płyty hamulca.

1.1.15. Linki hamulcowe, drążki, mechanizm dźwigni, połączenia

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.

1) linka uszkodzona lub splątana;

2) nadmierne zużycie lub korozja elementu;

3) niepewne mocowanie linki, drążka lub połączenia;

4) uszkodzenie koryta linki;

5) ograniczenie swobodnego ruchu elementów układu hamulcowego;

6) nieprawidłowy ruch dźwigni/połączeń wskazujący na złe ustawienie lub nadmierne zużycie.

1.1.16. Urządzenia uruchamiające hamulce (w tym hamulce sprężynowe lub cylindry hydrauliczne)

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.

1) pęknięcie lub uszkodzenie urządzenia uruchamiającego;

2) wyciek z urządzenia uruchamiającego;

3) niepewne lub nieprawidłowe mocowanie urządzenia uruchamiającego;

4) nadmierna korozja urządzenia uruchamiającego;

5) zbyt mały lub zbyt duży skok tłoka lub mechanizmu przeponowego;

6) brak osłony chroniącej przed brudem lub nadmierne jej uszkodzenie.

1

2

3

1.1.17. Korektor siły hamowania

Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.

1) uszkodzone połączenie;

2) nieprawidłowe ustawienie połączenia;

3) zawór zatarty lub nie działa;

4) brak korektora, jeżeli jest wymagany;

5) brak tabliczki znamionowej;

6) dane na tabliczce nieczytelne.

1.1.18. Korektory i wskaźniki luzu

Kontrola wzrokowa.

1) korektor uszkodzony, zatarty lub wykazujący nietypowy ruch, nadmierne zużycie lub nieprawidłowe ustawienie;

2) nieprawidłowa praca korektora;

3) nieprawidłowy montaż lub wymiana.

1.1.19. Zwalniacz – układ hamowania długotrwałego (o ile jest wymagany/zamontowany)

Kontrola wzrokowa.

1) niepewne połączenia lub mocowanie;

2) wycieki płynów eksploatacyjnych;

3) brak układu lub wyraźnie nieprawidłowe działanie.

1.1.20. Automatyczne działanie hamulców przyczepy

Należy rozłączyć połączenie hamulcowe między pojazdem ciągnącym a przyczepą.

Hamulec przyczepy nie załącza się automatycznie po rozłączeniu przewodów (zasilającego lub sterującego).

1.1.21. Kompletny układ hamulcowy

Kontrola wzrokowa.

1) inne urządzenia układu hamulcowego (np. pompa płynu zapobiegającego zamarzaniu, osuszacz powietrza itp.) wykazują uszkodzenia zewnętrzne lub nadmierną korozję w stopniu wykazującym negatywny wpływ na działanie układu hamulcowego;

2) nadmierny wypływ powietrza lub wyciek płynu zapobiegającego zamarzaniu;

3) niepewne lub nieprawidłowe mocowanie dowolnego elementu;

4) niewłaściwa naprawa lub przeróbka dowolnego elementu.

1.1.22. Połączenia testowe (o ile są wymagane/zamontowane)

Kontrola wzrokowa.

1) brak;

2) uszkodzenie, wyciek lub niesprawność.

1.2. Skuteczność i sprawność hamulca roboczego

1.2.1. Sprawność (P)

Badanie wykonać na urządzeniu do badania hamulców metodą statyczną; jeżeli takie urządzenie jest niedostępne podczas kontroli drogowej – stopniowo zwiększać siłę hamowania do osiągnięcia wartości maksymalnej.

1) zbyt mała siła hamowania co najmniej na jednym kole;

2) siła hamowania na danym kole wynosi mniej niż 70% największej zmierzonej siły hamowania na drugim kole tej samej osi; w przypadku kontroli drogowej: podczas hamowania pojazd ściąga nadmiernie w bok;

3) brak równomiernego przyrostu siły hamowania (zakleszczanie);

4) nietypowe opóźnienie w działaniu hamulców na dowolnym kole;

5) nadmierne wahania siły hamowania w czasie każdego pełnego obrotu koła.

1.2.2. Skuteczność (P)

Badanie wykonać na urządzeniu do badania hamulców metodą statyczną lub, jeżeli jest to niemożliwe z przyczyn technicznych, badanie należy wykonać na drodze z użyciem opóźnieniomierza z funkcją zapisu. Badanie pojazdów lub przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 3500 kg należy wykonać zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym w dziale II załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 września 2009 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. Nr 155, poz. 1232, z późn. zm.).

Skuteczność mniejsza niż wartości minimalne (wskaźniki) określone w załączniku nr 7 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, z późn. zm.).

1.3. Sprawność i skuteczność pomocniczego (awaryjnego) układu hamulcowego (jeżeli występuje jako oddzielny układ)

1.3.1. Sprawność (P)

Jeżeli hamulec pomocniczy i hamulec roboczy stanowią oddzielne układy, należy zastosować metodę określoną w pkt 1.2.1.

1) zbyt mała siła hamowania co najmniej na jednym kole;

2) siła hamowania na danym kole wynosi mniej niż 70% największej zmierzonej siły hamowania na drugim kole tej samej osi; w przypadku kontroli drogowej: podczas hamowania pojazd ściąga nadmiernie w bok;

3) brak równomiernego przyrostu siły hamowania (zakleszczanie).

1.3.2. Skuteczność (P)

Jeżeli hamulec pomocniczy i hamulec roboczy stanowią oddzielne układy, należy zastosować metodę określoną w pkt 1.2.2.

Siła hamowania mniejsza niż 50% sprawności hamulca roboczego określonej w pkt 1.2.2. w odniesieniu do dopuszczalnej masy całkowitej lub, w przypadku naczep, do sumy dopuszczalnego nacisku na osie.

1

2

3

1.4. Sprawność i skuteczność postojowego układu hamulcowego

1.4.1. Sprawność (P)

Uruchomić hamulec na urządzeniu do badania hamulców metodą statyczną lub podczas badania drogowego z użyciem opóźnieniomierza.

Hamulec nie działa co najmniej na jednym kole lub, w przypadku badania drogowego, pojazd ściąga nadmiernie w bok.

1.4.2. Skuteczność (P)

Badanie wykonać na urządzeniu do badania hamulców metodą statyczną lub badanie drogowe z użyciem opóźnieniomierza z funkcją zapisu lub ze wskazaniem, lub badanie zjazdu ze wzniesienia o znanym stopniu nachylenia. Pojazdy do przewozu towarów należy w miarę możliwości badać razem z ładunkiem.

Wskaźnik skuteczności wynosi mniej niż 16% dla wszystkich pojazdów w odniesieniu do maksymalnej dopuszczalnej masy lub, dla pojazdów silnikowych, mniej niż 12% w odniesieniu do maksymalnej dopuszczalnej całkowitej masy pojazdu, w zależności od tego, która jest większa.

1.5. Sprawność układu hamowania długotrwałego

Kontrola wzrokowa oraz, w miarę możliwości, sprawdzenie, czy układ działa.

1) brak równomiernego przyrostu siły hamowania (nie dotyczy hamulca silnikowego);

2) układ nie działa.

1.6. Układ przeciwblokujący (ABS)

Kontrola wzrokowa, w tym kontrola wskaźnika ostrzegawczego.

1) awaria wskaźnika ostrzegawczego;

2) wskaźnik ostrzegawczy wskazuje uszkodzenie układu;

3) uszkodzenie lub brak czujników prędkości obrotowej kół;

4) uszkodzone połączenia elektryczne;

5) uszkodzenie lub brak innych elementów.

2. UKŁAD KIEROWNICZY

2.1. Stan techniczny

2.1.1. Stan przekładni kierowniczej

Ustawić pojazd na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku z kołami w górze lub na obrotnicach. Skręcić kierownicę od skrajnego położenia w lewo do skrajnego położenia w prawo. Kontrola wzrokowa działania przekładni kierowniczej.

1) oporna praca przekładni;

2) skręcenie wału z sektorem lub zużycie wielowypustu;

3) nadmierne zużycie wału z sektorem;

4) zbyt duży luz na wale z sektorem;

5) wyciek.

2.1.2. Mocowanie obudowy przekładni kierowniczej

Ustawić pojazd na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku z kołami na podłożu, skręcić kierownicę w prawo i w lewo lub zastosować odpowiednio przystosowany wykrywacz luzu na kole. Kontrola wzrokowa mocowania obudowy przekładni do podwozia.

1) nieprawidłowe mocowanie osłony przekładni kierowniczej;

2) wydłużenie otworów do mocowania w podwoziu;

3) brak śrub mocujących lub śruby ułamane;

4) pęknięcie osłony przekładni kierowniczej.

2.1.3. Stan połączeń układu kierowniczego

Ustawić pojazd na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku z kołami na podłożu, skręcić kierownicę w prawo i w lewo lub zastosować odpowiednio przystosowany wykrywacz luzu na kole. Kontrola wzrokowa elementów mechanizmu pod względem zużycia, pęknięć i pewności mocowania.

1) ruch elementów względem siebie wymagający naprawy;

2) nadmierne zużycie przegubów;

3) pęknięcia lub odkształcenie dowolnego elementu;

4) brak urządzeń blokujących;

5) nieprawidłowe ustawienie elementów (np. drążka poprzecznego lub drążka wzdłużnego);

6) niewłaściwa naprawa lub przeróbka;

7) brak, uszkodzenie lub znaczące zużycie osłony.

2.1.4. Działanie połączeń układu kierowniczego

Ustawić pojazd na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku z kołami na podłożu i przy włączonym silniku (wspomaganie układu kierowniczego) i skręcić kierownicę od skrajnego położenia w lewo do skrajnego położenia w prawo. Kontrola wzrokowa ruchu połączeń.

1) poruszające się części połączeń kolidują z nieruchomą częścią podwozia;

2) brak ograniczników skrętu lub ograniczniki nie działają.

2.1.5. Wspomaganie układu kierowniczego

Sprawdzić ewentualne wycieki z układu kierowniczego i poziom płynu w zbiorniku hydraulicznego układu wspomagania (jeżeli poziom jest widoczny). Postawić pojazd na kołach, włączyć silnik i sprawdzić, czy wspomaganie układu kierowniczego działa.

1) wyciek płynu;

2) za niski poziom płynu;

3) mechanizm nie działa;

4) pęknięcie lub niepewne mocowanie mechanizmu;

5) nieprawidłowe ustawienie lub zanieczyszczenie elementów;

6) niewłaściwa naprawa lub przeróbka;

7) uszkodzenie lub nadmierna korozja przewodów.

1

2

3

2.2. Kierownica i kolumna kierownicy

2.2.1. Stan kierownicy

Postawić pojazd na kołach i obracać koło kierownicy w obie strony dookoła osi kolumny i pod lekkim naciskiem skierowanym do dołu i do góry. Kontrola wzrokowa luzu.

1) ruch kierownicy względem kolumny kierownicy, wskazujący na luz;

2) brak urządzenia ustalającego na piaście koła kierownicy;

3) pęknięcie lub luz na piaście koła kierownicy, obręczy lub na ramionach kierownicy.

2.2.2. Kolumna kierownicy/jarzma i widelce

Ustawić pojazd na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku, ciężar pojazdu opiera się na podłożu, pchać i ciągnąć kierownicę wzdłuż osi kolumny; pchać kierownicę w różnych kierunkach pod kątem prostym do kolumny/widelca. Kontrola wzrokowa luzu i stanu przegubów elastycznych lub uniwersalnych.

1) zbyt duży ruch środka koła kierownicy w górę lub w dół;

2) zbyt duży ruch górnej części kolumny na zewnątrz okręgu w stosunku do osi kolumny;

3) zużyty przegub elastyczny;

4) uszkodzone mocowanie;

5) niewłaściwa naprawa lub przeróbka.

2.3. Luz sumaryczny na kole kierownicy

Ustawić koła pojazdu do jazdy na wprost (włączyć silnik w przypadku pojazdów ze wspomaganiem układu kierowniczego). Delikatnie skręcić kierownicę w lewo i w prawo do poruszenia kół jezdnych. Kontrola wzrokowa luzu.

Zbyt duży luz kierownicy (na przykład dany punkt na obręczy koła przesuwa się o więcej niż jedną piątą średnicy koła kierownicy).

2.4. Ustawienie kół

Sprawdzić ustawienie kół kierowanych za pomocą odpowiednich przyrządów.

Ustawienie niezgodne z danymi producenta pojazdu.

2.5. Obrotnica osi kierowanej przyczepy

Kontrola wzrokowa lub sprawdzenie za pomocą odpowiednio przystosowanego wykrywacza luzu na kole.

1) uszkodzenie lub pęknięcie elementu;

2) zbyt duży luz;

3) uszkodzone mocowanie.

3. WIDOCZNOŚĆ

3.1. Pole widzenia

Kontrola wzrokowa z siedzenia kierowcy.

Przeszkody w polu widzenia kierowcy znacząco ograniczające widoczność do przodu lub na boki.

3.2. Stan szyb

Kontrola wzrokowa.

1) pęknięcia lub przebarwienia szyby szklanej lub płyty przezroczystej (o ile jest dozwolona);

2) szyba szklana lub płyta przezroczysta (włącznie z folią odblaskową lub barwioną) niezgodne z wymaganiami określonymi w § 8 ust. 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;

3) niedopuszczalny stan techniczny szyby szklanej lub płyty przezroczystej.

3.3. Lusterka wsteczne lub inne urządzenia o takiej funkcji (urządzenia pośredniego widzenia)

Kontrola wzrokowa.

1) brak lusterka lub urządzenia lub mocowanie niezgodne z § 11 ust. 1 pkt 5–5e rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;

2) lusterko lub urządzenie nie działa, jest uszkodzone, luźne lub niepewnie zamocowane.

3.4. Wycieraczki przedniej szyby

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

1) brak wycieraczek lub wycieraczki nie działają;

2) brak pióra wycieraczki lub jego wyraźne uszkodzenie.

3.5. Spryskiwacze przedniej szyby

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Spryskiwacze nie działają prawidłowo.

3.6. Instalacja odmgławiająca

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Układ nie działa lub jest wyraźnie uszkodzony.

4. ŚWIATŁA, ŚWIATŁA ODBLASKOWE I WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE

4.1. Światła drogowe i mijania

4.1.1. Stan i działanie

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

1) brak światła lub źródła światła lub jego uszkodzenie;

2) brak układu projektorowego (odbłyśnik i klosz) lub jego uszkodzenie;

3) niepewne mocowanie światła.

1

2

3

4.1.2. Ustawienie

Sprawdzić ustawienie poziome strumienia świetlnego każdego światła mijania za pomocą urządzenia do sprawdzania ustawienia świateł lub ekranu.

Ustawienie świateł mijania/drogowych niezgodne z zakresem wskazanym w § 13 ust. 1 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

4.1.3. Przełączniki

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

1) przełącznik działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia – dotyczy liczby świateł włączanych jednocześnie;

2) nieprawidłowe działanie przełącznika.

4.1.4. Zgodność z wymaganiami

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

1) brak zgodności z wymaganiami pod względem typu światła, miejsca montażu, barwy wysyłanego światła lub jego natężenia, określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;

2) akcesoria na kloszu lub źródle światła, które w oczywisty sposób zmniejszają natężenie światła lub zmieniają jego barwę;

3) brak zgodności światła (urządzenia) ze źródłem światła.

4.1.5. Urządzenia do regulacji ustawienia świateł (jeżeli są obowiązkowe)

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania, jeżeli istnieje taka możliwość.

1) urządzenie nie działa;

2) obsługa urządzenia ręcznego niemożliwa z siedzenia kierowcy.

4.1.6. Urządzenie do oczyszczania świateł drogowych/mijania (jeżeli jest obowiązkowe)

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania, jeżeli istnieje taka możliwość.

Urządzenie nie działa.

4.2. Przednie i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe boczne i górne

4.2.1. Stan i działanie

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

1) uszkodzenie źródła światła;

2) uszkodzenie klosza;

3) niepewne mocowanie światła.

4.2.2. Przełączniki

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

1) przełącznik działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;

2) nieprawidłowe działanie przełącznika.

4.2.3. Zgodność z wymaganiami

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

1) brak zgodności z wymaganiami pod względem typu światła, miejsca montażu, barwy wysyłanego światła lub jego natężenia, określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;

2) akcesoria na kloszu lub źródle światła, które w oczywisty sposób zmniejszają natężenie światła lub zmieniają jego barwę.

4.3. Światła stopu

4.3.1. Stan i działanie

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

1) uszkodzenie źródła światła;

2) uszkodzenie klosza;

3) niepewne mocowanie światła.

4.3.2. Przełączniki

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

1) przełącznik działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;

2) nieprawidłowe działanie przełącznika.

4.3.3. Zgodność z wymaganiami

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Brak zgodności z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia – pod względem typu światła, miejsca montażu, barwy wysyłanego światła lub jego natężenia.

1

2

3

4.4. Światła kierunkowskazu i światła awaryjne

4.4.1. Stan i działanie

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

1) uszkodzenie źródła światła;

2) uszkodzenie klosza;

3) niepewne mocowanie światła.

4.4.2. Przełączniki

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Przełącznik działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

4.4.3. Zgodność z wymaganiami

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Brak zgodności z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia – pod względem typu światła, miejsca montażu, barwy wysyłanego światła lub jego natężenia.

4.4.4. Częstotliwość błysków kierunkowskazów

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Częstotliwość błysków kierunkowskazów niezgodna z wymaganiami określonymi w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

4.5. Przednie i tylne światła przeciwmgłowe

4.5.1. Stan i działanie

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

1) uszkodzenie źródła światła;

2) uszkodzenie klosza;

3) niepewne mocowanie światła.

4.5.2. Ustawienie

Włączenie i sprawdzenie za pomocą urządzenia do sprawdzania ustawienia świateł.

Niewłaściwe ustawienie granicy światła i cienia przedniego światła przeciwmgielnego w płaszczyźnie poziomej.

4.5.3. Przełączniki

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Przełącznik działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

4.5.4. Zgodność z wymaganiami

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Brak zgodności z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

4.6. Światła cofania

4.6.1. Stan i działanie

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

1) uszkodzenie źródła światła;

2) uszkodzenie klosza;

3) niepewne mocowanie światła.

4.6.2. Przełączniki

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Przełącznik działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

4.6.3. Zgodność z wymaganiami

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Brak zgodności z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

4.7. Światło oświetlające tylną tablicę rejestracyjną

4.7.1. Stan i działanie

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

1) urządzenie wysyła światło skierowane bezpośrednio do tyłu;

2) uszkodzenie źródła światła;

3) niepewne mocowanie światła.

4.7.2. Zgodność z wymaganiami

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Układ działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

1

2

3

4.8. Światła odblaskowe, oznakowanie odblaskowe i tylne tablice odblaskowe

4.8.1. Stan

Kontrola wzrokowa.

1) nieprawidłowe funkcjonowanie lub uszkodzenie urządzeń odblaskowych;

2) niepewne mocowanie odblasków.

4.8.2. Zgodność z wymaganiami

Kontrola wzrokowa.

Urządzenie, jego położenie lub barwa odbijanego światła niezgodne z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

4.9. Wymagane wskaźniki kontrolne urządzeń oświetlenia

4.9.1. Stan i działanie

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Wskaźniki nie działają.

4.9.2. Zgodność z wymaganiami

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Brak zgodności z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

4.10. Połączenia elektryczne między pojazdem ciągnącym a przyczepą lub naczepą

Kontrola wzrokowa: w miarę możliwości należy sprawdzić ciągłość elektryczną instalacji.

1) niepewne mocowanie elementów nieruchomych;

2) uszkodzenie lub zużycie izolacji;

3) nieprawidłowe działanie połączeń elektrycznych.

4.11. Złącza i przewody elektryczne

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku, obejmująca w niektórych przypadkach także komorę silnikową.

1) niepewne mocowanie lub niewłaściwe zabezpieczenie instalacji elektrycznej;

2) instalacja w złym stanie;

3) uszkodzona lub zużyta izolacja.

4.12. Dodatkowe światła (np. światła do jazdy dziennej) i światła odblaskowe

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

1) światło lub światło odblaskowe zamontowane niezgodnie z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;

2) światło działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;

3) niepewne mocowanie światła lub światła odblaskowego.

4.13. Akumulator(-y)

Kontrola wzrokowa.

1) niepewne mocowanie;

2) wyciek;

3) uszkodzony wyłącznik akumulatora (jeżeli jest wymagany);

4) uszkodzone bezpieczniki (jeżeli są wymagane);

5) niewłaściwa wentylacja (jeżeli jest wymagana).

5. OSIE, KOŁA, OPONY I ZAWIESZENIE

5.1. Osie

5.1.1. Osie

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub dźwigniku. Stosowanie wykrywaczy luzu na kołach jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.

1) pęknięcie lub odkształcenie osi;

2) niepewne mocowanie do pojazdu;

3) niewłaściwa naprawa lub przeróbka.

5.1.2. Zwrotnice

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub dźwigniku. Stosowanie wykrywaczy luzu na kołach jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Do każdego koła przyłożyć siłę w kierunku pionowym lub poziomym i obserwować ruch między belką osi a zwrotnicą.

1) pęknięcie zwrotnicy;

2) nadmierne zużycie sworznia zwrotnicy lub łożysk sworznia;

3) zbyt duży ruch zwrotnicy względem belki osi;

4) sworzeń zwrotnicy luźny w osi.

1

2

3

5.1.3. Łożyska kół

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub dźwigniku. Stosowanie wykrywaczy luzu na kołach jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Rozkołysać koło lub przyłożyć siłę boczną do każdego koła i obserwować ruch koła do góry w stosunku do zwrotnicy.

1) zbyt duży luz na łożysku koła;

2) łożysko koła zbyt ciasne lub zakleszczone.

5.2. Koła i opony

5.2.1. Piasta koła

Kontrola wzrokowa.

1) brakujące lub obluzowane śruby lub nakrętki mocujące koła;

2) zużycie lub uszkodzenie piasty.

5.2.2. Koła

Kontrola wzrokowa obu stron każdego koła pojazdu na kanale diagnostycznym lub dźwigniku.

1) pęknięcie lub wada spawalnicza;

2) niewłaściwe zamocowanie pierścieni ustalających;

3) znaczące odkształcenie lub zużycie koła;

4) rozmiar lub typ koła niezgodny z homologacją lub wymaganiami określonymi w § 11 ust. 5–7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia – w sposób zagrażający bezpieczeństwu na drodze.

5.2.3. Opony

Kontrola wzrokowa całej opony poprzez obrót koła w powietrzu przy pojeździe na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku, lub poprzez przemieszczanie pojazdu do przodu i do tyłu na kanale diagnostycznym.

1) niezgodność z wymaganiami określonymi w § 11 ust. 5–7 lub § 23 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;

2) opona obciera o inne elementy;

3) opony bieżnikowane niezgodne z wymaganiami określonymi w § 23 ust. 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;

4) układ kontroli ciśnienia w ogumieniu jest uszkodzony lub wyraźnie nie działa.

5.3. Zawieszenie

5.3.1. Resory sprężynowe i stabilizatory

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku. Stosowanie wykrywaczy luzu na kołach jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.

1) niepewne mocowanie resorów do podwozia lub osi;

2) uszkodzenie lub pęknięcie części resoru;

3) brak resoru;

4) niewłaściwa przeróbka lub naprawa.

5.3.2. Amortyzatory

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku, lub przy użyciu specjalnych przyrządów, o ile są dostępne.

1) niepewne mocowanie amortyzatorów do podwozia lub osi;

2) amortyzator jest uszkodzony i wykazuje duże wycieki lub awarię.

5.3.3. Rury oporowe, drążki reakcyjne, wahacze trójkątne, wahacze poprzeczne

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku. Stosowanie wykrywaczy luzu na kołach jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.

1) niepewne mocowanie części do podwozia lub osi;

2) uszkodzenie, pęknięcie lub nadmierna korozja elementu;

3) niewłaściwa przeróbka lub naprawa.

5.3.4. Sworznie wahaczy

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku. Stosowanie wykrywaczy luzu na kołach jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.

1) nadmierne zużycie sworznia lub łożysk sworznia, lub sworzni wahaczy;

2) brak lub znaczące uszkodzenie osłony.

5.3.5. Zawieszenie pneumatyczne

Kontrola wzrokowa.

1) układ nie działa;

2) uszkodzenie, przeróbka lub zużycie dowolnego elementu w stopniu mogącym mieć negatywny wpływ na działanie układu;

3) słyszalny wypływ powietrza z układu.

6. PODWOZIE I ELEMENTY PRZYMOCOWANE DO PODWOZIA

6.1. Podwozie lub rama i elementy do nich przymocowane

6.1.1. Stan ogólny

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku.

1) pęknięcie lub odkształcenie podłużnic lub poprzeczek;

2) niepewne mocowanie płyt wzmacniających lub połączeń;

3) nadmierna korozja mająca wpływ na sztywność konstrukcji.

1

2

3

6.1.2. Rury wydechowe i tłumiki

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku.

1) nieszczelność lub niepewne mocowanie układu wydechowego;

2) spaliny przedostają się do wnętrza kabiny lub do przedziału dla pasażerów.

6.1.3. Zbiornik paliwa i przewody paliwowe (w tym ogrzewanie zbiornika i przewodów)

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku; w przypadku układów zasilania gazem LPG/CNG należy zastosować wykrywacz nieszczelności.

1) niepewne mocowanie zbiornika paliwa lub przewodów paliwowych;

2) wyciek paliwa, brak korka wlewu paliwa lub korek nieszczelny;

3) uszkodzenie lub przetarcie przewodów;

4) nieprawidłowe działanie kraniku paliwa (jeżeli jest wymagany);

5) zagrożenie pożarowe z powodu:

– wycieku paliwa,

– niewłaściwego odgrodzenia zbiornika paliwa lub układu wydechowego,

– stanu komory silnikowej;

6) układ zasilania gazem LPG/CNG niezgodny z wymaganiami określonymi w załączniku nr 9 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

6.1.4. Zderzaki, zabezpieczenia boczne i tylne urządzenia zabezpieczające przed wjechaniem pod pojazd

Kontrola wzrokowa.

1) obluzowane lub uszkodzone elementy grożące uszkodzeniem ciała w przypadku zahaczenia lub uderzenia;

2) urządzenie wyraźnie niezgodne z wymaganiami określonymi w § 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

6.1.5. Zamocowanie koła zapasowego (jeżeli występuje)

Kontrola wzrokowa.

1) uchwyt koła w złym stanie;

2) pęknięte lub niepewne mocowanie uchwytu;

3) koło zapasowe nie trzyma się w uchwycie i grozi wypadnięciem.

6.1.6. Urządzenia sprzęgające i przeznaczone do ciągnięcia

Kontrola wzrokowa pod kątem zużycia i prawidłowego działania, ze szczególnym uwzględnieniem zamontowanych urządzeń zabezpieczających i działania wskaźników pomiarowych.

1) uszkodzenie, nieprawidłowe działanie lub pęknięcie elementu;

2) nadmierne zużycie elementu;

3) uszkodzone mocowanie;

4) brak lub nieprawidłowe działanie urządzenia zabezpieczającego;

5) co najmniej jeden wskaźnik nie działa;

6) elementy sprzęgu zasłaniają tablicę rejestracyjną lub światła pojazdu (kiedy sprzęg nie jest wykorzystywany);

7) niewłaściwa naprawa lub przeróbka.

6.1.7. Przeniesienie napędu

Kontrola wzrokowa.

1) obluzowane lub brakujące śruby zabezpieczające;

2) nadmierne zużycie łożysk wału napędowego;

3) nadmierne zużycie przegubów pędnych (uniwersalnych);

4) zły stan przegubów elastycznych;

5) uszkodzony lub wygięty wałek lub półoś;

6) pęknięcie lub zły stan oprawy łożyska;

7) brak lub znaczące zużycie osłony;

8) niedozwolona przeróbka układu napędowego.

6.1.8. Mocowanie silnika

Kontrola wzrokowa bez konieczności stosowania kanału diagnostycznego lub dźwignika.

Zawieszenia silnika zużyte, wyraźnie i znacząco uszkodzone, obluzowane lub pęknięte.

6.1.9. Praca silnika

Kontrola wzrokowa.

1) niedozwolona przeróbka jednostki sterującej;

2) niedozwolona przeróbka silnika.

6.2. Kabina i nadwozie

1

2

3

6.2.1. Stan ogólny

Kontrola wzrokowa.

1) obluzowana lub uszkodzona część nadwozia grożąca uszkodzeniem ciała;

2) niepewny słupek nadwozia;

3) do wnętrza przedostają się spaliny z wydechu lub z silnika;

4) niewłaściwa naprawa lub przeróbka.

6.2.2. Mocowania

Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku.

1) niepewne mocowania nadwozia lub kabiny;

2) wyraźne przesunięcie nadwozia/kabiny względem podwozia;

3) niepewne lub brakujące punkty mocowania nadwozia/kabiny do podwozia lub poprzeczek ramy podwozia;

4) nadmierna korozja punktów mocowania nadwozia samonośnego.

6.2.3. Drzwi i zamki

Kontrola wzrokowa.

1) drzwi źle się otwierają lub zamykają;

2) stan drzwi grozi samoistnym otwarciem lub nie pozwala na ich domknięcie;

3) brakujące, obluzowane lub zniszczone: drzwi, zawiasy, zamki, słupki drzwi, klamki;

4) drzwi niezgodne z wymaganiami określonymi w § 22 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

6.2.4. Podłoga

Kontrola wzrokowa.

Niepewne mocowanie lub zły stan techniczny podłogi.

6.2.5. Siedzenie kierowcy

Kontrola wzrokowa.

1) siedzenie obluzowane lub uszkodzona konstrukcja siedzenia;

2) nieprawidłowe działanie elementów regulacji i ustawienia siedzenia;

3) złe zamocowanie grożące samoczynnym przemieszczaniem;

4) brak zagłówków siedzeń (jeżeli są wymagane);

5) mocowanie siedzeń w miejscach nieprzewidzianych do tego konstrukcyjnie dla danego typu pojazdu;

6) śruby mocujące siedzenia bez oznaczenia cech wytrzymałościowych.

6.2.6. Pozostałe siedzenia

Kontrola wzrokowa.

1) siedzenia uszkodzone lub niepewne mocowanie siedzeń.

2) siedzenia zamontowane niezgodnie z wymaganiami określonymi w: § 8 ust. 4 pkt 2a, § 22 ust. 1 pkt 7, § 23 ust. 4 pkt 5, 7 lub 8 lub w załączniku nr 8 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

6.2.7. Wskaźniki i przyrządy kierowcy

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

Nieprawidłowe działanie co najmniej jednego wskaźnika lub przyrządu niezbędnego do bezpiecznego użytkowania pojazdu.

6.2.8. Stopnie kabiny

Kontrola wzrokowa.

1) brak stopnia/stopni;

2) niepewne mocowanie stopnia/stopni lub poręczy;

3) stopień/stopnie lub poręcz/poręcze w stanie zagrażającym bezpieczeństwu użytkowników.

6.2.9. Inne wyposażenie wewnętrzne i zewnętrzne

Kontrola wzrokowa.

1) uszkodzone mocowanie dodatkowych akcesoriów lub wyposażenia;

2) brak lub niesprawne dodatkowe akcesoria lub wyposażenie określone w: § 8 ust. 1 pkt 1, § 11 ust. 1 pkt 12, § 18 ust. 1 pkt 4, 7–13, § 21 ust. 1, § 22 ust. 1 pkt 3 lub 6, § 23 ust. 4 pkt 9 lub 10, § 38–40 lub § 42 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, jeżeli jest wymagane;

3) wycieki z układów hydraulicznych.

6.2.10. Błotniki, fartuchy przeciwbłotne

Kontrola wzrokowa.

1) brak, obluzowanie lub znaczące skorodowanie części;

2) element za blisko koła;

3) niezgodność z wymaganiami określonymi w § 11 ust. 1 pkt 10 lub 11 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

6.2.11. Wyjście bezpieczeństwa

Kontrola wzrokowa.

Brak wyjść bezpieczeństwa, niewłaściwie urządzone, za mała ich liczba lub brak oznakowania.

7. INNE WYPOSAŻENIE

7.1. Pasy bezpieczeństwa, zapięcia pasów i inne urządzenia bezpieczeństwa

1

2

3

7.1.1. Pewność mocowania pasów i zapięć

Kontrola wzrokowa.

1) brak miejsc kotwiczenia pasów bezpieczeństwa lub miejsce to wykazuje duże zniszczenie;

2) obluzowane kotwiczenie pasów bezpieczeństwa.

7.1.2. Stan ogólny pasów i zapięć

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

1) brak obowiązkowego pasa bezpieczeństwa;

2) uszkodzenie pasów bezpieczeństwa;

3) śruby mocujące pasy bez oznaczenia cech wytrzymałościowych;

4) brak działania mechanizmu blokowania pasów;

5) brak oznaczeń homologacyjnych pasów;

6) uszkodzenie lub nieprawidłowe działanie klamry pasa bezpieczeństwa;

7) uszkodzenie lub nieprawidłowe działanie zwijacza pasa bezpieczeństwa;

8) brak, uszkodzone lub zamontowane niezgodnie z wytycznymi producenta urządzenie do regulacji siły napięcia pasów;

9) pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa wskazują na ich użycie (o ile występują).

7.1.3. Ograniczniki obciążenia pasów bezpieczeństwa

Kontrola wzrokowa.

Brak ogranicznika lub ogranicznik niezgodny z typem pojazdu.

7.1.4. Napinacze wstępne pasów bezpieczeństwa

Kontrola wzrokowa.

Brak napinacza lub napinacz niezgodny z typem pojazdu.

7.1.5. Poduszki powietrzne

Kontrola wzrokowa.

1) brak poduszek lub poduszki niezgodne z typem pojazdu;

2) poduszka wyraźnie nie działa.

7.1.6. System poduszki powietrznej SRS

Kontrola wzrokowa wskaźnika awarii układu.

Wskaźnik awarii układu SRS wskazuje dowolny rodzaj awarii w układzie.

7.2. Gaśnica

Kontrola wzrokowa.

1) brak lub w oczywisty sposób uszkodzona;

2) niezgodna z wymaganiami, jeżeli dotyczą (np. w związku z przewozem towarów niebezpiecznych).

7.3. Zamki i urządzenia przeciwwłamaniowe

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

1) urządzenie uniemożliwiające uruchomienie pojazdu nie działa;

2) samoistne zamykanie lub blokowanie drzwi lub uszkodzenie blokad.

7.4. Trójkąt ostrzegawczy (jeżeli jest wymagany)

Kontrola wzrokowa.

1) brak lub trójkąt niekompletny;

2) brak znaku homologacji.

7.5. Apteczka doraźnej pomocy (jeżeli jest wymagana)

Kontrola wzrokowa.

Brak apteczki.

7.6. Kliny (podpórki) zabezpieczające koła (jeżeli są wymagane)

Kontrola wzrokowa.

Brak lub w złym stanie technicznym.

7.7. Sygnał dźwiękowy

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.

1) nie działa;

2) niepewne działanie przycisku sygnału;

3) sygnał niezgodny z wymaganiami określonymi w § 11 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

7.8. Prędkościomierz

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania w czasie jazdy lub za pomocą przyrządów elektronicznych.

1) brak lub brak działania prędkościomierza;

2) prędkościomierz umieszczony poza polem widzenia kierowcy;

3) rozmiar opon inny niż przewidziany dla danego typu pojazdu.

7.9. Tachograf (jeżeli jest zamontowany/wymagany)

Kontrola wzrokowa.

1) tachograf zamontowany niezgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 07, t. 001, str. 227, z późn. zm.);

2) nie działa;

3) brak plomb lub plomby uszkodzone;

4) brak tabliczki kalibracyjnej, dane nieczytelne lub kalibracja nieważna;

5) wyraźne oznaki manipulacji przez osoby niepowołane;

6) rozmiar opon niezgodny z parametrami kalibracji.

1

2

3

7.10. Ogranicznik prędkości (jeżeli jest zamontowany/wymagany)

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania urządzenia, jeżeli inspektor dysponuje odpowiednim sprzętem.

1) brak ogranicznika prędkości – o ile jest wymagany;

2) ogranicznik wyraźnie nie działa;

3) złe ustawienie prędkości granicznej (jeżeli jest sprawdzane);

4) brak plomb lub plomby uszkodzone;

5) brak tabliczki kalibracyjnej, dane nieczytelne lub kalibracja nieważna;

6) rozmiar opon niezgodny z parametrami kalibracji.

7.11. Licznik przebiegu (jeżeli występuje)

Kontrola wzrokowa.

1) wyraźne oznaki manipulacji (oszustwo);

2) wyraźnie nie działa.

7.12. Elektroniczny system stabilizacji (ESC), jeżeli jest zamontowany/wymagany

Kontrola wzrokowa.

1) brak lub uszkodzenie czujników prędkości obrotowej kół;

2) uszkodzone połączenia elektryczne;

3) brak lub uszkodzenie innych elementów;

4) uszkodzenie lub nieprawidłowe działanie przełącznika;

5) wskaźnik awarii układu ESC wskazuje dowolny rodzaj awarii w układzie.

8. UCIĄŻLIWOŚĆ

8.1. Hałas

8.1.1. Układ tłumienia hałasu

Ocena subiektywna (jeżeli w ocenie kontrolującego hałas jest na granicy dopuszczalności, można wykonać statyczny pomiar hałasu za pomocą miernika poziomu hałasu)

lub

oceny i pomiaru hałasu zewnętrznego na postoju dokonuje się zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 81 ust. 15 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.

1) poziom hałasu przekracza wartości dozwolone w wymaganiach określonych w § 9 ust. 1 oraz w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;

2) obluzowanie, ryzyko odpadnięcia, uszkodzenie, niewłaściwe mocowanie, brak lub wyraźna przeróbka dowolnej części układu tłumienia hałasu w stopniu mającym niekorzystny wpływ na poziom hałasu;

3) wyraźnie nieszczelny układ wydechowy;

4) niekompletny układ wydechowy.

8.2. Emisja spalin

8.2.1. Emisja spalin z silników o zapłonie iskrowym

8.2.1.1. Urządzenia kontrolne emisji spalin

Kontrola wzrokowa.

1) brak fabrycznie montowanego urządzenia kontrolnego emisji spalin, przeróbka urządzenia lub wyraźnie nieprawidłowe działanie;

2) wycieki mogące mieć wpływ na pomiary emisji spalin.

8.2.1.2. Emisja zanieczyszczeń gazowych (P)

Pomiar z użyciem analizatora spalin. W przypadku pojazdów wyposażonych w odpowiednie pokładowe układy diagnostyczne (OBD), zamiast pomiaru emisji, prawidłowe działanie układu wydechowego można sprawdzić poprzez odpowiedni odczyt z urządzenia OBD, przy jednoczesnym sprawdzeniu prawidłowego działania układu OBD, przy silniku pracującym na biegu jałowym i zgodnie z zaleceniami producenta dotyczącymi kondycjonowania.

Pomiaru emisji zanieczyszczeń dokonuje się zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 81 ust. 15 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.

1) emisja zanieczyszczeń gazowych przekracza wartości określone w § 9 ust. 1 oraz w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia albo poziom dopuszczalny określony przez producenta;

2) sonda lambda poza zakresem 1 +/– 0,03 lub brak zgodności ze specyfikacją producenta;

3) odczyt z pokładowego systemu diagnostycznego (OBD) wskazuje poważną awarię;

4) pomiar zdalny wskazuje na poważne niezgodności.

8.2.2. Emisja spalin z silników wysokoprężnych (Diesla)

8.2.2.1. Urządzenia kontrolne emisji spalin

Kontrola wzrokowa.

1) brak fabrycznie montowanego urządzenia kontrolnego emisji spalin lub wyraźnie nieprawidłowe działanie urządzenia;

2) wycieki mogące mieć wpływ na pomiary emisji spalin.

8.2.2.2. Zadymienie spalin (P)

Niniejszego wymagania nie stosuje się do pojazdów po raz pierwszy zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu przed 1 stycznia 1980 r.

Pomiaru zadymienia spalin dokonuje się zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 81 ust. 15 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.

Zadymienie spalin przekracza wartości określone w § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

1

2

3

8.3. Tłumienie zakłóceń elektromagnetycznych

Zakłócenia radiowe

Badanie nie jest wymagane

8.4. Inne pozycje związane z ochroną środowiska

8.4.1. Widoczny dym

Kontrola wzrokowa.

Nadmierne dymienie z układu wydechowego, które może zagrażać środowisku.

8.4.2. Wycieki płynów

Kontrola wzrokowa.

Kropelkowy wyciek dowolnego płynu, który może zagrażać środowisku lub bezpieczeństwu innych użytkowników drogi.

Uwaga:

(P) – oznacza, że sprawdzenie danej pozycji odbywa się przy użyciu przyrządów.

Załącznik nr 3

strona 2a

infoRgrafika

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00